30

Vi tar en sväng ner för gatan en dag, mitt
stackars alter ego och jag. Vi
slår oss fram bland ge-generationer som
slåss med varann om sensationer. Det är en
hetsjakt utan like efter
tusen smaragder åt kungariket.
Gratis erbjudanden faller från ovan, jag
gapar, sväljer, tackar för gåvan!
Vi öppnar dörren till en pissoar och där
står självaste Tomtefar med
lång näsa och strålen som glittrar,
han drar av sig skägget, ser ut som han fnittrar
han säger: God jul, god jul!

Det är inte snön som faller.
Det är nån anna tröst.
Picassos akrobater dansar över mitt bröst.
Nej, det är inte snön som faller
när jag behöver tröst.
Förklädda demokrater sätter kängan i mitt bröst.

Vi checkar in vid Frestelsens Tempel.
Någon jagar mig med en stämpel.
Mitt alter ego börjar undra varför jag
håller andan och räknar till hundra. Jag
klarar provet och blir klassificerad som en
idiot, men fullt kvalificerad att
lyda order och gå i sele.
Någon sticker till mig en plast-ukelele och säger:
"spela pojk! Spela, spela!"
Min hjärna är varm, men fingrarna stela.
Plötsligt står jag med rumpan bar,
någon sätter eld på gamle Tomtefar,
han skriker: God jul, god jul!

Vi kliver in i en programko-ko-kontroll
där de manipulerar med rock'n'roll, och
sätter upp listor på det som gäller;
torskar, hjältar, andra rebeller.
Någon presenterar nya mordenismen fast
Tomtefar skyller på ka-kapitalismen.
Mitt alter ego tar livet av sig.
Själv vet jag inte vad det ska bli av mig.
Finns ingen plats för fina nyanser,
kärleken har redan bränt sina chanser.
Jag jagas av beväpnade arga pingviner
med vassa tungor och brackminer.
Midnatt råder, tyst i husen.
Legitima fascister tänder juleljusen.
På gator och torg ligger vraken och kryper,
makabra och välgödda stereotyper.
Jag är ensam kvar och dansar kring granen, men
var är glädjen och var är barnen?
Något faller i mitt gråa hår.
Tomtefar är skadad, läggs på en bår
han säger: God jul, god jul.
_______________________________________________________________________________________________

I am young and I'm alive,
I want to talk about things.
I am young and I own my life.
I need to talk about it, baby.

I am one, but I asked for two.
I didn't get anything.
This puppet's lonley without you,
it's tough to walk without strings.
I do my dance in the round.

I'm right on track, but this state is frail.
You slip out and derail,
I do my dance in the round.
So people clap your hands.

I wanna do it right this time.
I wanna step in time.
I got to get it right this time, yeah.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0